|
"Není to tak dávno, co byly do škol zavedeny rámcové vzdělávací programy – RVP a školní vzdělávací programy – ŠVP. Tyto programy nahradily desítky let osvědčené školní osnovy s tím, že bude dána větší volnost učitelům při výuce. Stalo se. Už tehdy jsem na pedagogické půdě silně kritizoval zrušení osnov, a vida, na má slova došlo. Dnes kantoři volají po upřesnění RVP i ŠVP, což je v podstatě návrat k osnovám. Navíc tímto novým systémem není zaručena výuka některých předmětů a většinou jde o předměty přírodních věd. Jejich výuka je redukována řediteli škol podle mne zcela záměrně, neboť dávají přednost výuce jazyků a počítačového umění a i historie, mnohdy mylně vykládané s cílem vymývat dětské mozky.
Navíc příprava učitelů k výuce přírodních věd na základních a středních školách je na většině pedagogických fakult naprosto nedostatečná, stojí na okraji zájmu v plánech přípravy učitelů a není dostatečně vedením kateder i vedením fakult podporována; v posledních letech, po zrušení pedagogických center v krajích, je velkoryse opomíjeno i další vzdělávání v oboru přírodních věd a ředitelé škol jen málo dbají, aby se jejich učitelé v tomto oboru dále vzdělávali. To raději zakopávají obrazy státníků do kompostu! Což je zpráva z denního tisku a ředitel školy byl vyzdvižen jako velký hrdina; mít tu moc, tak by na hodinu z té školy letěl!
Čili – měla by se zásadním způsobem změnit příprava budoucích učitelů v oboru přírodních věd a mělo by být opět zajištěno, i prostřednictvím ředitelů škol, další vzdělávání učitelů v tomto oboru; zdali budou jednou opět zřízena zbytečně zrušená krajská pedagogická centra, je věcí Ministerstva školství. A samozřejmě i hodinová dotace na výuku, která kdysi činila v každém ročníku dvě hodiny týdně a měla by tak činit i do budoucna. Výmluvy, že žáci neumějí dostatečně jazyky a počítačové „hry“, a proto se hodinové dotace musejí na tyto předměty zvyšovat, jsou plané a spíše svědčí o tom, že učitelé svou práci odbývají, nebo učí žáky nesmyslným podrobnostem na úkor jazyka samotného.
V rámci současných rámcových vzdělávacích programů se výuková dotace rozšiřuje i ve prospěch politična ve školách, které se projevuje ve výchovných akcích, jimiž se spíše vymývají mozky nezletilých za účelem nikoliv přemýšlení o věcech, ale „poznání pravdy pravé a nezpochybnitelné“. Je to zásadní chyba, které se naše školství dopouští. Neboť přírodní vědy jsou o poznání Země jako celku. Ale nejen to. |
|
|