zpět na forum

Odpovědět na

Jméno:Anna Spěváčková
Datum:
Titulek:Něco více o elektrodebilitě....
Vypůjčila jsem si zajímavý článek z Neviditelného psa a to se ještě autor nezmiňuje o získávání el. energie potřebné k nabíjení materií. DOPRAVA: Už zase ta elektromobilita… Do mozaiky vedoucí k epochálnímu znásilnění technologického pokroku ve jménu pomýlené ideologie zapadl další kamínek: výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu schválil návrh legislativy de-facto zakazující použití spalovacích motorů pro pohon nově vyrobených osobních automobilů v EU od roku 2035. A uvidíme, jak dopadne hlasování Evropského parlamentu o tomtéž. Důvodů, proč bateriový elektromobil není plnohodnotnou náhradou automobilu se spalovacím motorem, je více. Zkusme se tentokrát zaměřit na jeden aspekt, a tím je zdroj energie, přesněji způsob uložení energie, pro pohon elektromobilu. Navzdory tvrzením zapřisáhlých fanoušků elektromobility je autor přesvědčen, že se zde nikdy nesmaže výhoda automobilu se spalovacím motorem, protože je to dáno samotnou fyzikální podstatou věci. Proč tomu tak je? U spalovacího motoru se energie získává v podstatě velmi elementární metodou, spálením paliva, tedy uvolněním chemických vazeb mezi atomy, kdy objem natankovaného paliva využijeme celý. Proto je „systém“ uložení energie tak elementární, a tak efektivní z hlediska hmotnosti, je to prostá nádoba na palivo. Spálením jednoho litru benzínu získáme 8,9 kWh energie, spálením nafty ještě více, 9,7 kWh. Typická nádrž automobilu nižší střední třídy má obsah někde kolem 60 litrů. Pokud uvažujeme benzínový motor, vezeme si s sebou nějakých 550 kWh energie. Spalovací motor coby tepelný stroj přeměňující energii tepelnou na mechanickou práci má možná pro někoho překvapivě nízkou účinnost, řekněme někde kolem 33%, nicméně z oněch cca 550 kWh je pro pohyb automobilu stále využitelných řekněme 180 kWh. Z praxe to známe jinak: při průměrné spotřebě 7 litrů na 100 km, což není hodnota laboratorní, ale reálná při běžném stylu jízdy, máme k dispozici reálný dojezd kolem 850 km. Je ale třeba podotknout, že oněch zbývajících jakoby ztracených 67% energie lze část využít na vytápění interiéru. Teď se podívejme na bateriový elektromobil. Baterie pracuje na principu elektrochemické reakce, tedy tak, že elektrický proud v ní vzniká pohybem elektronů anebo iontů z jedné elektrody na druhou, přičemž nabíjení znamená reverzaci tohoto pohybu, de-facto přepólování baterie.

Text příspěvku

Jméno:
E-mail:
Nadpis:
Text:
 
© 2002 - 2004 neratky.cz, všechna práva vyhrazena; kontakt: redakce@neratky.cz