Tisk článku

Vláda chce sladit české školství s ukrajinským

Česká republika a Ukrajina chystají dohodu o spolupráci ve vzdělávání. Má mimo jiné sladit postup  ve výchově a výuce.  Uzavřít by se měla na podzim. Po své návštěvě Ukrajiny to prohlásil ministr školství Balaš za STAN.

Možná by nás mělo zajímat, jak vypadá ukrajinské školství. Tedy s jakým školstvím bude naše školství sladěno. Podle světové banky nebyl ještě  před ukrajinsko – ruským konfliktem ukrajinský vzdělávací systém udržitelný. Přitom na ně Ukrajina vydávala šest procent hrubého domácího produktu, což je více než celá EU, která na ně vydává necelých 5% HDP.

Podle ní nemá řada škol odpovídající zázemí, moderní vybavení nebo kvalitní učebnice. Venkovské školy někdy postrádají vnitřní toalety. Školství poznamenaly zastaralé metody výuky a nízká morálka učitelů. Jsou v něm běžné neoficiální platy. Podle banky školy vybíraly peníze na úpravu tříd a na dárky pro učitele. Někteří rodiče  platili úplatky za přijetí na školu, za dobré známky nebo povinné doučování. Ukrajina to řešila dalším peněz do školství. Banka varovala, že to neřeší příčiny neefektivity ve vzdělávání. Podle výsledků výzkumu renomované světové organizace byli ukrajinští školáci horší ve čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Zatímco výsledky českých žáků byly srovnatelné s výsledky malých Norů a Američanů, Ukrajinci dopadli jako malí Turci.

Největší propast zeje mezi Ukrajinci a Čechy v matematice.

Připomínám, že cílem ministra Balaše za STAN je sladit postup ukrajinského a českého školství ve výchově a výuce.  

Podle profesora O. Bazaluka má ukrajinská populace v roce 2016 nízkou úroveň vzdělání a jeho kvalita se stala fikcí. Ukrajinské diplomy středního a vysokoškolského vzdělávání neodpovídají světové úrovni a většina absolventů středních a vysokých škol nezíská ani základní znalosti a dovednosti. Kvůli korupci a neefektivní státní politice ve vzdělávacím systému začala ukrajinská společnost vykazovat vlastnosti, které dříve nebyly viditelné: agresivita, hrubost, netolerance, lhostejnost k ostatním atd. Současně, pokud v sovětských dobách měla Ukrajinská SSR silný vědecký a technický potenciál, pak po roce 2015 nezůstal na Ukrajině žádný moderní průmysl a samotná země ve svém vývoji zaostávala nejen za členskými státy bývalého Varšavského bloku, ale také za mnoha bývalými sovětskými republikami.

Zpráva světové banky dále uvádí , že za posledních třicet let se prudce snížil počet žáků ve školách. Téměř o polovinu. Počet učitelů klesl pouze o pět procent. Světová banka to považuje za neudržitelné. Situaci v ukrajinském školství také mapuje Atlantická rada ve Washingtonu. Podle ní hrozí ukrajinskému školství politizace. Ministr školství Škarlet byl obviněn z plagiátorství (opsal část své věděcké práce), kvůli jeho jmenování do funkce ministra školství vypukly v celé zemi protesty studentů.

Tak co myslíte? Prospěje našim dětem sladění postupů ve výuce a výchově s Ukrajinou, jak to chce Fialova vláda?

Možná by stálo za to oslovit naše učitele, jak se projevují ukrajinští žáci a studenti v našich školách a jak dopadá srovnání znalostí ukrajinských a českých žáků a studentů. Jen se obávám, že se mnozí učitelé budou bát promluvit.

Pokud se někdo diví, proč se o to zajímám, pak asi neví, že jsem prakticky celý život učila a otázka školství je mi velmi blízká.

Anna Spěváčková

Názory

02.03. 19:44Roman
"Vypůjčený" článek z Parlamentních listů
02.03. 20:52Anna Spěváčková
ale ne...
03.03. 08:44Anna Spěváčková
komentář ke článku
zobrazit všechny názory přidat názor
 
© 2002 - 2004 neratky.cz, všechna práva vyhrazena; kontakt: redakce@neratky.cz