Předpokládám, že tím vyvolám bouři hněvu, ale vycházím ze svých zkušeností celoživotní práce ve školství na základních i středních školách.
Doposud se ve školách tradičně známkovalo (kromě některých alternativních škol, o kterých si myslím své), rodiče i děti jsou na tento systém zvyklí. Rozumějí mu. Mohou porovnávat jednotlivé žáky. Školy moc ne, protože každá škola klasifikuje jinak.
Uvědomuji si, že známka nevystihuje vše. Existují žáci velmi chytří, kteří se nemusí snažit a mají výborné známky. Na druhé straně jsou skupiny žáků, kteří jsou průměrně nadaní, ale vyznačují se velkou pílí a mají dobré známky za cenu pravidelné dřiny. Z toho důvodu by bylo slovní hodnocení jako DOPLNĚK známek v pořádku. Má to jen jeden háček. Rodiče by asi těžko skousli hodnocení svého nynánka jako lajdáka a lenocha.
Nyní v době koronavirové přichází ministerstvo školství s doporučením, aby školy hodnotily žáky slovně. Jenže rodiče ani děti nejsou na tento způsob zvyklí, vypracovat opravdu kvalitní hodnocení zabere spoustu času a ne každý učitel je spisovatel. Každá škola je pojme jinak a výsledky jsou pak nesouměřitelné.
Teď je tahu ministerstvo školství. Místo nějakých vágních doporučeních by mělo vypracovat manuál, jak by mělo slovní hodnotit vypadat. Co a jak přesně hodnotit. Pokud to neudělá, bude výsledkem místo srovnatelných vysvědčení galymatiáš. K čemu je budova plná úředníků? Měli by učitelům pomáhat a ulehčit jim ne vždy jednoduchou práci.
Ministerstvo školství, místo aby usnadnilo práci učitelům, nechává způsob hodnocení na každé škole a i učitelích zvlášť.
A ještě k on-line vyučování. Ne každé dítě má technické vybavení, ne každý rodič problematice rozumí, ne každé dítě si poradí samo. Znám řadu dětí, jejichž rodiče odcházejí do zaměstnání a dítě se musí doma samo vypořádat s on-line učením.
Kdyby nebyly po převratu zrušené jednotné osnovy a učebnice (děti se do té doby mohly s rodiči přestěhovat či přejít na novou školu) mohla být výuka frontálně a jednotně řízena televizí. Tu má každý. On-line vyučování mohlo být pouze doplňující jako kontakt s učiteli a spolužáky a kontrole výsledků domácích úkolů. Ty by mohly být i v papírové podobě dodávány učitelům.
Co si o tom myslíte? |