Vláda chce sladit české školství s ukrajinským

Česká republika a Ukrajina chystají dohodu o spolupráci ve vzdělávání. Má mimo jiné sladit postup  ve výchově a výuce.  Uzavřít by se měla na podzim. Po své návštěvě Ukrajiny to prohlásil ministr školství Balaš za STAN.

Možná by nás mělo zajímat, jak vypadá ukrajinské školství. Tedy s jakým školstvím bude naše školství sladěno. Podle světové banky nebyl ještě  před ukrajinsko – ruským konfliktem ukrajinský vzdělávací systém udržitelný. Přitom na ně Ukrajina vydávala šest procent hrubého domácího produktu, což je více než celá EU, která na ně vydává necelých 5% HDP.

Podle ní nemá řada škol odpovídající zázemí, moderní vybavení nebo kvalitní učebnice. Venkovské školy někdy postrádají vnitřní toalety. Školství poznamenaly zastaralé metody výuky a nízká morálka učitelů. Jsou v něm běžné neoficiální platy. Podle banky školy vybíraly peníze na úpravu tříd a na dárky pro učitele. Někteří rodiče  platili úplatky za přijetí na školu, za dobré známky nebo povinné doučování. Ukrajina to řešila dalším peněz do školství. Banka varovala, že to neřeší příčiny neefektivity ve vzdělávání. Podle výsledků výzkumu renomované světové organizace byli ukrajinští školáci horší ve čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Zatímco výsledky českých žáků byly srovnatelné s výsledky malých Norů a Američanů, Ukrajinci dopadli jako malí Turci.

Největší propast zeje mezi Ukrajinci a Čechy v matematice.

Připomínám, že cílem ministra Balaše za STAN je sladit postup ukrajinského a českého školství ve výchově a výuce.  

Podle profesora O. Bazaluka má ukrajinská populace v roce 2016 nízkou úroveň vzdělání a jeho kvalita se stala fikcí. Ukrajinské diplomy středního a vysokoškolského vzdělávání neodpovídají světové úrovni a většina absolventů středních a vysokých škol nezíská ani základní znalosti a dovednosti. Kvůli korupci a neefektivní státní politice ve vzdělávacím systému začala ukrajinská společnost vykazovat vlastnosti, které dříve nebyly viditelné: agresivita, hrubost, netolerance, lhostejnost k ostatním atd. Současně, pokud v sovětských dobách měla Ukrajinská SSR silný vědecký a technický potenciál, pak po roce 2015 nezůstal na Ukrajině žádný moderní průmysl a samotná země ve svém vývoji zaostávala nejen za členskými státy bývalého Varšavského bloku, ale také za mnoha bývalými sovětskými republikami.

Zpráva světové banky dále uvádí , že za posledních třicet let se prudce snížil počet žáků ve školách. Téměř o polovinu. Počet učitelů klesl pouze o pět procent. Světová banka to považuje za neudržitelné. Situaci v ukrajinském školství také mapuje Atlantická rada ve Washingtonu. Podle ní hrozí ukrajinskému školství politizace. Ministr školství Škarlet byl obviněn z plagiátorství (opsal část své věděcké práce), kvůli jeho jmenování do funkce ministra školství vypukly v celé zemi protesty studentů.

Tak co myslíte? Prospěje našim dětem sladění postupů ve výuce a výchově s Ukrajinou, jak to chce Fialova vláda?

Možná by stálo za to oslovit naše učitele, jak se projevují ukrajinští žáci a studenti v našich školách a jak dopadá srovnání znalostí ukrajinských a českých žáků a studentů. Jen se obávám, že se mnozí učitelé budou bát promluvit.

Pokud se někdo diví, proč se o to zajímám, pak asi neví, že jsem prakticky celý život učila a otázka školství je mi velmi blízká.

Anna Spěváčková
Jméno:Roman
Datum:02.03. 19:44
Titulek:"Vypůjčený" článek z Parlamentních listů
Tento článek plný nesmyslů je "vypůjčený" téměř slovo od slova z Parlamentních listů, kde vyšel v rubrice "Ze sítí". I tam se styděli pod tuhle snůšku lží podepsat.

Základ dezinformace vychází z návštěvy ministra Balaše na Ukrajině v srpnu 2022. Jde tedy o více než půl roku starou událost. Pokud tedy text mluví o "přípravě na podzim", jedná se o konec roku 2022!

Uzavřená dohoda stvrzuje, že Ukrajina bude uznávat české vzdělání a ukrajinské děti tedy nebudou muset chodit večer ještě do ukrajinské školy online, jak bylo doposud zvykem.

Ale dezinformátoři budou raději strašit tím, že se budou v rámci sjednocení s Ukrajinou v českých školách rušit záchody :)
Jméno:Anna Spěváčková
Datum:02.03. 20:52
Titulek:ale ne...
V článku žádné lži ani nesmysly nejsou. Je to jen námět k diskuzi. Většina učitelů vám řekne, že ukrajinské děti mají mnohem horší znalosti než děti české z běžné školy. O tom se ale nesmí moc hovořit. Druhá věc je neznalost českého jazyka. Jak je mohou učitelé známkovat, když nerozumí vyučovacímu jazyku? Jakou vypovídající hodnotu bude mít jejich vysvědčení z české školy? Vybírám z diskuze pod článkem na idnes:

"Co kdyby se nejdříve postarali o to, aby ti žáci/studenti se prvně naučili jazyk a pak je teprve umístili do tříd? Takto tam sedí a mnohdy nerozumí skoro nic a bez on-line překladače textu z tabule/projektoru z výuky mají kulové."

"Pokud budou rozumět, tak není problém a hurá do školy mezi ostatní dětičky."

"Zřejmě se domnívají, že ostatní předměty zvládnou bez znalosti vyučovacího jazyka, tedy češtiny.;-D No to jsem opravdu zvědavá, jak budou chápat, o čem jim učitel před tabulí vlastně vypráví..."

"To by mne také zajímalo... mám jednoho ve své třídě, šikovný kluk, usměvavý, něco i rozumí... akorát si není většinou jistý, zda to pochopil správně. takže doučování, prý chápe, ale další den opět slabota. Což je logické, když plave v jazyku a stejně jako jeho mnozí kolegové z UA celé hodiny čumí o přestávkách a mimo výuku do mobilu na ruskojazyčná videa. Kdyby místo těch 3 měsíců na střední měl 3 měsíce intenzivní kurz češtiny, tak už mohl být bez problémů součástí výuky a chápat"

"Balaš nepředstavil nic. Naše školství zřejmě řídí ten ukrajinský ministr. Alespoň tak to působilo během tiskové konference.."

_??? V současné době jsou v Česku asi stovky zdravotních sester, o něco méně lékařek a i nějací muži s lékařským vzděláním.

Nikdo, páni ministři vnitra, ciziny, školství, zdravotnictví, výplaty cizineckých podpor.... nikdo neví, kolik tady je ukrajinských občanů a jaké je jejich pracovní a sociální složení! Místo předpokládaných 100 tisíc školáků jich nastoupila polovina?

V ČR jsou stovky prázdných škol. Proč v nich ukrajinské děti prostě nepokračují ve své výuce svými učitelkami a učiteli podle jejich systémů výuky? Pokud mají zájem děti i dospělí, jistě se najdou zástupy učitelek latinky a českých zákonů v češtině.

"Všude ve světě jsou uprchlíci a azyláci ve zvláštních zařízeních, kde mají své lékaře, učitele, stravování, výuku školní a hlavně výuku práv a zákonů dané země. Kdo, pro boha Komenského, vymyslel strkat děti do českých tříd a škol? Inkluzivní náměstkyně ministrů ciziny a školství?"
Jméno:Anna Spěváčková
Datum:03.03. 08:44
Titulek:komentář ke článku
Článek má vyvolat diskuzi. Nic jiného. Nejedná se o nějakou poplašnou zprávu, protože sjednotit ukrajinské a české školství je v mnoha směrech velmi diskutabilní. Přichází sem obrovská spousta cizinců, nejen dětí a mládeže, ale i dospělých s různou kvalitou vzdělání a mělo by být veřejnosti známo, jak bude stát postupovat. Např. co zdravotní sestry a lékaři? Prý nebudou léčit, ale pracovat jen jako pomocníci, ale bude to fungovat? To veřejnost vnímá nejvíc. Je otázka, zda mohou rovnou vykonávat velmi specializovanou práci a to většinou bez znalosti češtiny. Sama jsem zažila cizince lékaře na sonu, který si nevěděl rady s přístrojem a musel volat sestru, aby mu poradila. Výsledkem byl nález dvou cyst v PRAVÉ ledvině, zatímco na CT, kam mě poslala obvodní lékařka, byla diagnostikována jedna cysta v levé ledvině. V článku je jedna nesprávná informace, že na podzim bude smlouva uzavřena, jednalo se o podzim 2022, článek tedy popisuje už vzniklou situaci. Poněkud opožděně, ale to nic nemění na potřebě o věci diskutovat. Mají učitelé možnost se vyjádřit k výuce ukrajinských žáků a studentů nebo musí mlčet, aby si neuškodili?