Společnost FCC chce ve Spolaně postavit spalovnu odpadů

Konečně jsme se v Neratovicích částečně zbavili nebezpečných látek, životní prostředí se zlepšilo a najednou nás zastihla taková zpráva. Spalovna odpadů nemusí být nezávadná ani bezpečná.
Už v prosinci sousední obec Libiš zveřejnila článek nazvaný Průmyslové energetické centrum Neratovice. V Listech města Neratovic, které  chodí do všech schránek nebylo nic. Aby se to lidé nedozvěděli? Pouze na prosincovém zasedání starosta ve svém vystoupení jen tak mezi ostatními body řekl: 
 
Informace o chystané výstavbě ZEVO (Zařízení pro energetické využívání odpadů)
V areálu Spolany je plánováno umístění projektu PECeN. Tedy Průmyslové Energetické Centrum Neratovice. Projekt je připravován společností FCC Česká republika. MŽP zveřejnilo skrze portál Cenia oznámení o zahájení zjišťovacího řízení. FCC oznámilo spuštění webových stránek www.pecen.neratovice.cz, kde je zjednodušenou formou informace o záměru, jeho vizualizace a základní otázky - odpovědi. Uvedení do provozu je plánováno na 2029. 
 
Všimněte si, že v celém projevu starosty NEJSOU ani jednou vyslovena slova SPALOVNA ODPADŮ!! Jsou šikovně zakamuflována, aby se občané nedozvěděli, co se tady chystá. 
 
To libiští už v prosinci dostali do rukou noviny Libišské radnice, kde byli upozorněni, že FCC hodlá vybudovat v areálu Spolany na místě bývalého provozu střiže SPALOVNU ODPADŮ. Dále byli informováni, že Ministerstvo životního prostředí předložilo dotčeným obcím, tedy i obci Libiš ( i obci Neratovice) tento záměr k vyjádření. Dozvěděli se, že v současné době (tedy v prosinci) shromažďuje obec všechny dostupné informace. Tento záměr se občanů Libiše dotýká nejen tím, že bude plánovaná spalovna odpadů v katastru jejich obce, ale bude hlavně zátěží na dopravní situaci v jejich obci. Obec vše konzultuje s odborníky a snaží se získat co nejvíce informací. Jejich stanoviskem jsou zatím obavy o zhoršení kvality životního prostředí v jejich obci. Zástupce FCC ČR s.r.o. byl požádán starostkou obce Libiš o účast na plánované schůzce s občany, kde by dostali odpovědi na své otázky ohledně plánovaného projektu. Dle písemné odpovědi na žádost obce se společnost FCC ČR s.r.o. v této fázi povolovacího řízení schůzky s občany Libiše nezúčastní. 
 
Neratovice dělají mrtvého brouka, podle sdělení několika členů koalice není důvod, proč by město Neratovice nemělo souhlasit s výstavbou spalovny. Část vedení města je dokonce přesvědčeno, že město ani nemůže nesouhlasit se spalovnou, když ji bude stavět soukromá firma na soukromém pozemku, což je omyl. Občané netuší, že zvolili své zístupce, kteří odmítají hájit zájmy obyvatel města a jejich nárok na zdravé životní prostředí. Opoziční zastupitelé nebyli vůbec zapojeni do jednání koalice. Město by mělo bezprodleně svolat shromáždění občanů s účastí zástupců FCC a nezávislých odborníků. 
Anna Spěváčková
Jméno:Jiří
Datum:02.02. 08:41
Titulek:To není
vůbec špatnej nápad. Alespoň se využije volné místo v areálu. O emise strach nemám, předpokládám že to bude dobře hlídané.
Jméno:Miloš
Datum:02.02. 13:55
Titulek:jsi hlupák
To určitě. Už tady máme těch sraček dost a další přibydou. Máš člověče rozum? Víš, co vzniká při spalování odpadů? Asi těžko.
Jméno:Vojta
Datum:02.02. 22:41
Titulek:Ty jsi hlupák, Milošku!
Přečti si, jak fungují spalovny a jakým přísným standardům musí jejich provoz vyhovovat. Spalování odpadu probíhá za velmi vysokých teplot. Švýcarsko má 24 spaloven, a to je mebší jež ČR. Rakušané mají jednu spalovnu přímo ve Vídni, která jejím provozem nijak netrpí. Do ovzduší smí unikát jen vodní pára a oxid uhličitý, nic víc.
Jméno:Anna Spěváčková
Datum:03.02. 20:17
Titulek:neurážejte Miloše
Je zřejmé, že nevíte vůbec nic o množství rizik spojených s provozem spalovny. Otázka například je, jak spalovna dosáhně vysokých teplot, pokud se bude poctivě třídit papír a plasty, bude muset přitápět. Čím? Z jaké dálky a odkud se budou odpady přivážet, aby byl splněn limit spalovny 160 000 tun ročně? Bude se do spalovny navážet vše, co bude k dispozici? Je mnohem víc nezdpovězených otázek. Proč ve Vstíně nesouhlasí s výstavbou spalovny? Jak je to s haváriemi spalovan? Proč se budou spalovat materiály, které by mohly sloužit jako využitelné suroviny? Proč odbor ŽP nemá námitek proti stavbě spalovny, když zde není jediný odborník na tuto problematiku? Proč vedení města předem nesezvalo občany, aby je seznámilo se záměrem výstavby spalovny? Proč vedení města zakamuflovalo záměr tak, aby mu lidé nerozuměli? Pořád se jedná stylem: o nás bez nás.
Jméno:Alena
Datum:06.02. 16:22
Titulek:Využití energie ze spalovny v domácnoste
Švýcarsko představuje moderní infrastrukturu s integrovaným energetickým využíváním odpadů a disponuje (minimálně v Evropě) nejvyspělejším systémem odpadového hospodářství. Cca 45% komunálních odpadů se využívá látkově a cca 55% komunálních odpadů energeticky.

Od 1.1.2000 je zákonem zakázáno skládkování komunálního odpadu. Veškerý komunální odpad musí být buďto látkově nebo energeticky využit.

Energetické využívání odpadů zajišťuje ve Švýcarsku celkem 31 zařízení na vysoké technické úrovni, které je k dispozici pro 7,4 mil. obyvatel žijících v 26 kantonech.
Podobná situace jako ve Švýcarsku (zákaz skládkování komunálního odpadu), je také ve Francii a v SRN, kde se připravuje výstavba desítek zařízení k energetickému využívání odpadů.
Jméno:Jarin
Datum:02.02. 16:04
Titulek:Máte pravdu
Přesně další věc je ta, že nám to konečně prinese odpady zdarma a nebudeme muset platit. Tim pádem město potažmo všichni ušetříme.
Jméno:Anna Spěváčková
Datum:03.02. 19:50
Titulek:no jistě
FCC to jistě bude dělat pro naše krásné oči, střiž se zbourá zadarmo, spalovna se postaví a bude provozovat zadarmo zadarmo, kamiony s odpadem budou jezdit zadarmo.... to píšete schválně, abyste zmátl lidi nebo vás někdo za tu nesmyslnou propagandu zaplatil?
Jméno:Ladislav
Datum:05.02. 11:48
Titulek:KOMENTÁŘ
Slibem nezarmoutíš.............
to je názor úplného naivky nebo snaha o lobování za spalovnu.
Jméno:Miloš
Datum:02.02. 18:40
Titulek:jsi hlupák
To určitě. Už tady máme těch sraček dost a další přibydou. Máš člověče rozum? Víš, co vzniká při spalování odpadů? Asi těžko.
Jméno:Ladislav <l.vondracek@email.cz>
Datum:03.02. 19:40
Titulek:JEN PÁR POSTŘEHŮ
Jednoznačně. Pro investora kšeft jak hrom, kraj se zbaví starostí co dál s odpady. Projektovaná kapacita je 116 tis.tun odpadu/rok. Nejedná se jen o komunální odpady, ale o všechno co lze spálit. Technologie není vůbec bezodpadová. Jenom škváry bude 45 234,8 t/rok. Pro Neratovicko to znamená zvýšení emisí. Těch 116 tis tun ročně bude taky nutno do Spolany dopravit, jak po silnici, tak i po železnici. To samé asi platí i o zbytku po spálení.
Jsem taky zvědavý jak bude město kontrolovat dodržování své vyhlášky o spalování pevných paliv ve stacionárních zdrojích. Nebo město udělí výjimku???????

Pán Bůh nás chraň.

Když něco podobného chtěl realizovat ČEZ v EMĚ, v Horních Počaplech a Křivenicích bylo referendum a ČEZ od záměru upustil.
Jméno:alena
Datum:02.02. 18:09
Titulek:jakoby tu
Těch sajrajtů a starých zátěží nebylo málo.Ale asi někdo dobře zaplatil.B) bude jistě správně.
Jméno:Anna Spěváčková
Datum:02.02. 19:54
Titulek:Závěr zjišťovacího řízení-spalovna odpad
Podrobnosti sepíšu během víkendu, jen stručně: obec Libiš nevyjadřuje souhlas s oznámením záměru a požaduje návrhy snižující vliv v oblsti emisí ŽP a zejména pak v oblasti dopravy. (Já bych řekla: žádná spalovna, dobrá spalovna. O víkendu vysvětlím).

Městský úřad Neratovice, odbor ŽP nemá k předloženému oznámení zásadní připomínky. No vidíte. To bych ráda věděla, který odborník z městského úřadu to posuzoval. Co vím, tak vedení města je dokonce přesvědčeno, že město NEMŮŽE nesouhlasit se záměrem výstavby spalovny. To máme vedení, co?
Jméno:Bolek
Datum:04.02. 18:08
Titulek:já na bráchu
Firma FCC je s Neratovicemi jedna ruka. Zatím jen mizrně udržovala město, hlavně zeleň, teď postaví spalovnu a to teprve uvidíte tu spolupráci!
Jméno:Anna Spěváčková
Datum:05.02. 09:07
Titulek:prý straším tvrdí jakýsi Vojta
Teď je to tak, že když píšete pravdu, strašíte chudáky lidi, kteří si vůbec netuší, co nás čeká. Ať se týká chudoby, války či něčeho jiného. Skutečnost je taková, že se zhorší životní postředí v Nera a okolí, klesnou ceny nemovitostí ( a bude to i kvůli hypotékám),lidé budou utíkat Neratovic. Už tak tu ubývá obyvatel, to nevíte??,
Jméno:Míša
Datum:05.02. 12:50
Titulek:Vojta z obliga
Hmyzuzdarové ať si škubne.Myslím,kdyby to šlo stopnout Vám Váš web,že by to udělali.Je velmi dobře,že lidé dostávají info i z druhé stánky,nejen ty sebechvalné,libozvučné...J sem pro referendum,volba není jen na Spolaně a radnici.
Jméno:Jakýsi Vojta
Datum:06.02. 18:03
Titulek:Nepíšete pravdu.
Paní Spěváčková, proč tu v diskusi neponecháte, co vám tu "jakýsi Vojta" uvedl jako protinázor, aby si čtenáři sami mohli utvořit svoje vlastní hledisko? Promiňte, ale ty vaše Nerátky jsou objektivní jak někdejší Rudé právo. Jiný názor než váš shazujete anebo rovnou smažete. Sama se tu k tomu lidem nepřímo, ale i tak jasně přiznáváte. To, co tu píšete o spalovnách, není pravda, ale pouze vaše jednostranné subjektivní pohledy založené na emocích a ne na faktech. Vy jen vyvoláváte v lidech strach, kterým je manipulujete, zatímco po faktech ani stopy. Racionální věcné námitky a argumenty nepřipouštíte, namísto férové diskuse je smažete. Spalovny v západní Evropě fungují dobře a bezpečně. V Německu jich funguje více než 60, v mnohonásobně menším, na čistotu přísně dbajícím Švýcarsku nyní už dokonce 30. Stejně tak fungují i ty čtyři, co máme v ČR (slyšela jste snad někdy o jejich nějakých problémech?) a stejně tak i Hundertwasserova spalovna ve Vídni, která se díky jeho architektonickému řešení stala navíc i pozoruhodnou estetickou dominantou města. Znáte ji? Milá paní Spěváčková, svět už je díky vysoce pokročilým technologiím už dávno jinde. Tady v Nerátkách to vypadá, že jste (a nejen vy) posledních 30 let jenom spala.
Jméno:Anna SpěváčkováP
Datum:06.02. 20:28
Titulek:vyvolávám strach, to je teď argument
Ale, opravdu to není pravda? Jak to víte? Nebudou kamiony svážet odpad z širého okolí a nebudou znečišťovat všechno kolem? Nebudou ničit silnice a obtěžovat hlukem? Nebudou se tvořit dioxiny a další toxické látky? Vy tvrdíte, že jsou to jen moje jednostranné subjektivní pohledy. Ne, to jsou fakta, která si můžete ověřit na stránkách odborníků. Vy jste asi buď někdo z radnice, která je velmi úzkém vztahu s FCC, nebo přímo z FCC, která hodlá mít z odpadů a jejich spalování slušné zisky. Proč desítky obcí v referendech odmítly spalovny odpadů? To se nechaly zmanipulovat nebo měly relevantní informace? B) je správně
Jméno:Anna Spěváčková
Datum:06.02. 14:52
Titulek:Libiš pořádá exkurci do spalovny Malešic
Už je ale plno. Buď jim tam vymyjou mozky, nebo na vlastní oči zjistí, jaké je to ve skutečnosti svinstvo. Jak se stalo před lety, kdy Libiš chtěla postavit bioplynku u vsi a tak uspořádala výpravu někam na Jižní Moravu. nepamatuji si jméno. Tam měli bioplynku na rozdíl od plánované v Libiši v polích mimo ves a právě jim přetekla nádrž s organickými sračkami, jinak se to nedá nazvat. To bylo smradu!!!! A bylo po bioplynce v Libiši. Nemám to z doslechu, byla jsem tam osobně, dokonce jsem tu výpravu navrhla. Oni nám ukázali líbivé barevné obrázky, ale ty nesmrděly.

P.S.: Bude ještě jedna výprava, je velký zájem.Navrhnu ve středu na MZ neratovickou exkurci.
Jméno:Alena
Datum:06.02. 16:31
Titulek:Co takhle exkurze přímo do Svýcarska
tam totiž města mají spalovny a energii z nich dodávají přímo vlastním obyvatelům za podstatně nižší ceny. Každá spalovna musí splňovat přísné normy, samozřejmě...ale proč pořád proti něčemu bojovat? Si myslíte, že ty panely na střechách nepředstavují žádnou ekologickou zátěž? Teď asi né, ale za 20 let po nás potopa, že!? Dnes to dovezeme ekologicky z Číny a pak se z toho naše děti po...Ne že jim zanecháme děravé státní finance, posunutý důchodový věk na 68 a ještě k tomu hromady vysloužilých solárních panelů...Tak že za mě-spalovna ANO!!!
Jméno:Karin <kar89.m@seznam.cz>
Datum:06.02. 18:35
Titulek:Spalovna
Spalovny jsou všude možně, nevěřím že si stát nepohlidá aby to neškodilo. Za mně lepší než skládka.
Jméno:Ivan <ivan.smid@seznam.cz>
Datum:23.04. 07:26
Titulek:Můj skromný názor
Celý život jsem pracoval ve Spolaně. Když byly zavírány jeden provoz za druhým a ubývala práce, říkal jsem si, že v areálu Spolany by se dalo provozovat dnes tak lukrativní odpadové hospodářství.
Například zpracování odpadu obsahujícího PVC, protože Spolana si se vznikajícím chlorovodíkem umí poradit.
Je mi jasné, že moderní technologie spalování již prakticky neznečišťují ovzduší.
Skutečným problémem by však zřejmě byla logistika a zde se nabízí jedno rozumné řešení: legislativně vynutit dovoz odpadů výhradně železnicí příp. labskou cestou.
Douška: v současné ČR je ale nutné trvat na stálé a přísné kontrole dodržování dohodnutých pravidel.
Jméno:Anna Spěváčková
Datum:23.04. 10:33
Titulek:dotaz
Už jste viděl v ČR stálou a přísnou kontrolu čehokoliv?
Jméno:No
Datum:25.04. 07:48
Titulek:někteří občané Nera
Jsou neskutečně naivní až labilní,proto město vypadá jak vypadá,kvalitativně.