Chudáci učitelé…

Ministerstvo školství doporučuje slovní hodnocení. Lituji dnešní učitele, i když někteří vždy nedělají dobré jméno učitelskému stavu.

Předpokládám, že tím vyvolám bouři hněvu, ale vycházím ze svých zkušeností celoživotní práce ve školství na základních i středních školách.

Doposud se ve školách tradičně známkovalo (kromě některých alternativních škol, o kterých si myslím své), rodiče i děti jsou na tento systém zvyklí. Rozumějí mu. Mohou porovnávat jednotlivé žáky. Školy moc ne, protože každá škola klasifikuje jinak.

Uvědomuji si, že známka nevystihuje vše. Existují žáci velmi chytří, kteří se nemusí snažit a mají výborné známky. Na druhé straně jsou skupiny žáků, kteří jsou průměrně nadaní, ale vyznačují se velkou pílí a mají dobré známky za cenu pravidelné dřiny. Z toho důvodu by bylo slovní hodnocení jako DOPLNĚK známek v pořádku. Má to jen jeden háček. Rodiče by asi těžko skousli hodnocení svého nynánka jako lajdáka a lenocha.

Nyní v době koronavirové přichází ministerstvo školství s doporučením, aby školy hodnotily žáky slovně. Jenže rodiče ani děti nejsou na tento způsob zvyklí, vypracovat opravdu kvalitní hodnocení zabere spoustu času a ne každý učitel je spisovatel. Každá škola je pojme jinak a výsledky jsou pak nesouměřitelné.

Teď je tahu ministerstvo školství. Místo nějakých vágních doporučeních by mělo vypracovat manuál, jak by mělo slovní hodnotit vypadat. Co a jak přesně hodnotit. Pokud to neudělá, bude výsledkem místo srovnatelných vysvědčení galymatiáš. K čemu je budova plná úředníků? Měli by učitelům pomáhat a ulehčit jim ne vždy jednoduchou práci.

Ministerstvo školství, místo aby usnadnilo práci učitelům, nechává způsob hodnocení na každé škole a i učitelích zvlášť.

A ještě k on-line vyučování. Ne každé dítě má technické vybavení, ne každý rodič problematice rozumí, ne každé dítě si poradí samo. Znám řadu dětí, jejichž rodiče odcházejí do zaměstnání a dítě se musí doma samo vypořádat s on-line učením.

Kdyby nebyly po převratu zrušené jednotné osnovy a učebnice (děti se do té doby mohly s rodiči přestěhovat či přejít na novou školu) mohla být výuka frontálně a jednotně řízena televizí. Tu má každý. On-line vyučování mohlo být pouze doplňující jako kontakt s učiteli a spolužáky a kontrole výsledků domácích úkolů. Ty by mohly být i v papírové podobě dodávány učitelům.

Co si o tom myslíte?

Anna Spěváčková
Jméno:Anna Spěváčková <spevackova@seznam.cz>
Datum:27.01. 12:20
Titulek:v TV běželo....
Poslanecká sněmovna schválila novelu učitelského zákona, že ve školách mohou učit i odborníci neučitelé. Obávám se, že brzy budou léčit i nelékaři, řídit lokomotivy nestrojvůdci a podobně. Vzhůru do nevzdělanosti!

Aha, asi je to pod vlivem toho, že nyní doma učí děti i rodiče - nepedagogové a jak jim to skvěle jde.
Jméno:Martin Růžička
Datum:07.02. 08:50
Titulek:odborníci neučitelé
odborníci neučitelé - a není to protože jsou odborné předměty
to není o tom, že by učil češtinu/matiku soustružník
ale aby mohli obsadit právě třeba laboratoř neučitelem, ale odborníkem, který to v laborce umí prakticky
-nečetl jsme tu novelu, je to jen odhad-
Jméno:Anna Spěváčková <spevackova@seznam.cz>
Datum:07.02. 15:37
Titulek:kdo ví....
Také jsem ji nečetla. Nemám nic proti neučitelům odborníkům ve školství pokud...ano, pokud. Pokud budou schopni se vcítit do mentality příslušné věkové skupiny a budou umět dobře a srozumitelně vysvětlit probírané téma. Bohužel, dnes už to neumí ani řada vystudovaných učitelů. Zakopaný pes je ve špatné přípravě budoucích učitelů na fakultách. Zatímco dříve studenti trávili desítky hodin náslechy a dalších mnoho hodin samostatným učením pod vedením zkušených učitelů, dnes je to minulost. No a ti odborníci neučitelé, tedy co jsem zažila, neumí srozumitelně vysvětlit, zahrnují děti a studenty odbornými termíny, neumí rozlišit, co je důležité a co ne. Musí prý do určité doby získat pedagogické minimum. Kolegové milují suplování za nepřítomné učitele, studium při práci je také skvělá věc. No uvidíme, co se z toho vyvrbí.
Jméno:Anna Spěváčková <spevackova@seznam.cz>
Datum:30.01. 09:43
Titulek:žáci půjdou do škol?
Dnes jsem se dočetla, že ministr školství Plaga navrhl, ať učitelé testují žáky na covid. Cituji: Žáci a studenti se vrátí do lavic za předpokladu, že se začne ve školách testovat. V rozhovoru pro MF DNES to uvedl ministr školství Robert Plaga (ANO).

A kdo bude testovat učitele? Asi žáci, na oplátku. Pikantní na tom je, že v Číně používají na testování výtěry z konečníku, viry totiž přetrvávají déle v konečníku než v dýchacích cestách. A ještě pikantnější je, že jméno ministra plaga ve španělštině znamená expresivně POHROMA. Ó, jak výstižné. Asi jako když u nás byl premiér NEČAS a na Slovensku v téže době SLOTA, což je prakticky totéž. Tož krásný víkend.
Jméno:Jan
Datum:31.01. 05:58
Titulek: tak,tak Covid matroš
Je třeba prodávat a tržit z něj,žádné hrátky a nákupy.Nebo se PES uštěká a už nevylezem.Mno zajímal by mne řetězec možností,kdo má přístup ke Covid číslům a údajům.Ale souhlasím s tím,že rodiče by neměli suplovat práci kantorů,jen spolupracovat,dohlížet na žáky jak se učí,zkoušet a kontrolovat.Ikdyž si spousta některých rodičů myslí,že škola je tu asi od všeho.Aby naučila žáka zdravit,dodržovat hygienické návyky,znát svou adresu,datum narození a víBůh co ještě.Bude to letos zvláštní,ZŠ,maturity,zkouš ky na VŠ,přijímačky...
Jméno:polemika
Datum:03.02. 13:41
Titulek:výuka
Souhlas s většinou uvedeného. Jednotné osnovy by byly výhodou
i při distanční výuce. Spousta poctivých učitelů dělá individuálně přípravy na to samé, či podobné = obrovská společenská ztráta.
Kvalitně vypracovanou lekci pro online výuku by stačilo mít jednu
pro ČR nebo Evropu nebo i svět, protože např. trojčlenka se počítá
na celém světě stejně...
Učitel by měl více času na konzultace, pomáhání slabším, rozvíjením nadaných..
Někomu vyhovuje více online výuka někomu prezenční výuka, to platí o dětech i učitelích. Do budoucna by se to mělo zohlednit a nevracet se zcela do dřívějších kolejí... Nevím zda to někdo řeší, ale asi většinou ti, kteří za to nejsou placeni :(
Množství informací i hodiny strávené v lavicich by se měly redukovat.
Jméno:Bohumil
Datum:09.02. 10:52
Titulek:zajímavá statistika
V 80.letech minulého století bylo cca 60%populace vyučených nějakému řemeslu,30% mělo maturitu a 10% vysokoškolský diplom.Jako průmerné IQ populace se uváděla hodnota 120.V současnosti média operují s průměrným IQ 100, procento vysokoškolsky vzdělaných překročil 30% a středoškoláků 60%.
Jak je možné, že papírově roste vzdělanost populace ale index IQ spadl o cca 20%?
Kdo a proč učí naše nástupce, mládež,že je nositelem pochodně pokroku jak se ve své nabubřelé nezkušenosti domnívá ale opomijí mládeži říci to podstatné,totiž že je pokračovatelem humanisticko-technologicko -religiozniho kontinua evropské civilizace?
Protože jinak je s Evropou konec.Definitivně se rozpustí v multikulti nechutné kejdě.
A to je zjevně cíl,s polovzdělanými tupci se lépe naplňuje heslo Ordo ab Chao (Řád z chaosu).

Jméno:Anna Spěváčková <spevackova@seznam.cz>
Datum:11.03. 16:42
Titulek:USA náš vzor
Americké ministerstvo školství vydalo novou zprávu o negramotnosti v zemi.

Praví se v ní, že problém se spíše zhoršuje a lidí, kteří buď vůbec neumějí číst a psát anebo jim to činí velké potíže, v USA roste.

Podle odhadů, založených na posledním výzkumu vzorku populace z roku 2003, lze podle ministerstva považovat za negramotných 14 procent dospělých Američanů.

To znamená asi 32 milionů lidí.
Jméno:Anna Spěváčková <spevackova@seznam.cz>
Datum:14.03. 20:52
Titulek:Doc. RNDr. Václav Ziegler, CSc. řekl:
"Není to tak dávno, co byly do škol zavedeny rámcové vzdělávací programy – RVP a školní vzdělávací programy – ŠVP. Tyto programy nahradily desítky let osvědčené školní osnovy s tím, že bude dána větší volnost učitelům při výuce. Stalo se. Už tehdy jsem na pedagogické půdě silně kritizoval zrušení osnov, a vida, na má slova došlo. Dnes kantoři volají po upřesnění RVP i ŠVP, což je v podstatě návrat k osnovám. Navíc tímto novým systémem není zaručena výuka některých předmětů a většinou jde o předměty přírodních věd. Jejich výuka je redukována řediteli škol podle mne zcela záměrně, neboť dávají přednost výuce jazyků a počítačového umění a i historie, mnohdy mylně vykládané s cílem vymývat dětské mozky.

Navíc příprava učitelů k výuce přírodních věd na základních a středních školách je na většině pedagogických fakult naprosto nedostatečná, stojí na okraji zájmu v plánech přípravy učitelů a není dostatečně vedením kateder i vedením fakult podporována; v posledních letech, po zrušení pedagogických center v krajích, je velkoryse opomíjeno i další vzdělávání v oboru přírodních věd a ředitelé škol jen málo dbají, aby se jejich učitelé v tomto oboru dále vzdělávali. To raději zakopávají obrazy státníků do kompostu! Což je zpráva z denního tisku a ředitel školy byl vyzdvižen jako velký hrdina; mít tu moc, tak by na hodinu z té školy letěl!

Čili – měla by se zásadním způsobem změnit příprava budoucích učitelů v oboru přírodních věd a mělo by být opět zajištěno, i prostřednictvím ředitelů škol, další vzdělávání učitelů v tomto oboru; zdali budou jednou opět zřízena zbytečně zrušená krajská pedagogická centra, je věcí Ministerstva školství. A samozřejmě i hodinová dotace na výuku, která kdysi činila v každém ročníku dvě hodiny týdně a měla by tak činit i do budoucna. Výmluvy, že žáci neumějí dostatečně jazyky a počítačové „hry“, a proto se hodinové dotace musejí na tyto předměty zvyšovat, jsou plané a spíše svědčí o tom, že učitelé svou práci odbývají, nebo učí žáky nesmyslným podrobnostem na úkor jazyka samotného.

V rámci současných rámcových vzdělávacích programů se výuková dotace rozšiřuje i ve prospěch politična ve školách, které se projevuje ve výchovných akcích, jimiž se spíše vymývají mozky nezletilých za účelem nikoliv přemýšlení o věcech, ale „poznání pravdy pravé a nezpochybnitelné“. Je to zásadní chyba, které se naše školství dopouští. Neboť přírodní vědy jsou o poznání Země jako celku. Ale nejen to.
Jméno:Anna Spěváčková <spevackova@seznam.cz>
Datum:14.03. 20:53
Titulek:Doc. RNDr. Václav Ziegler, CSc. řekl:
Znalost přírody je nutná i k pochopení ekologických vztahů v přírodě i společnosti lidí, neboť jednotlivé ekosystémy se vždy odvíjejí od geologického podkladu a všeho, co na ní žije. S tím souvisí ovšem i existence lidského společenství na této planetě a jeho základního životního prostředí. Jestli si toto nedokážeme v brzké době přiznat a nezačneme opět řádně poznávat zákonitosti neživé a živé přírody, budou nás naše budoucí generace jednou hluboce proklínat!"